SEO Çalışması mı Reklam Vermek mi?

SEO Çalışması mı Reklam Vermek mi doğru olan? SEO’ya mı PPC’ye mi yatırım yapmanız gerektiği konusunda karar vermekte zorlanıyor musunuz? Doğru yerdesin!

Düşük miktarda pazarlama bütçesiyle SEO çalışması mı reklam vermek mi doğru strateji olur? Siz ne yapardınız?

Yapılan bir çalışmada gerçek bir pazarlama deneyimine ve içerik oluşturma çalışmalarına ilgi duymadan SEO’ya karar verilmiş, öğrenilen stratejiler uygulanmış. Sonucunda da site için birkaç anahtar kelimede sıralamalar elde edilmiş.

PPC’yi en başından itibaren kullanmak daha mı faydalı olurdu bilinemez. Ancak bu adımlar öncesinde yapılan çalışmalarda iki kanal hakkında çok şey öğrenilmiş. Bu çalışma sonucunda hem SEO hem de PPC’nin artıları ve eksileri karşılaştırılmış, iş için hangisinin daha iyi olduğuna, bunun kararının nasıl verildiğinin yöntemleri açıklanmış. Yapılması gereken ilk şey temelden başlamak.

SEO

Arama motoru optimizasyonu olan SEO, web sitelerin ve web sayfalarının Google, Bing gibi arama motorlarında organik sonuçlarda sıralama elde etmek için optimize etme işlemidir.

Arama motorları, sayfanın kalitesini ve alaka düzeyini hesaplayan ve sizin elde etmek istediğiniz anahtar kelimeleri buna göre sıralayan algoritmalara sahiptir. Bu nedenle, SEO’nun büyük bir kısmı, arama motorlarının neyi önemli bulduğunu araştırmak, ardından Web sitelerini ve web sayfalarını buna göre optimize etmektir.

SEO’nun Avantajları

SEO’nun avantajları:

  • Organik trafiğin kalıcı gücü vardır.
  • SEO genellikle uzun vadede daha ucuzdur.

1.Organik Trafiğin Kalıcı Gücü Vardır

İstediğiniz anahtar kelimelerde Google’da üst sıralarda yer aldığınız sürece, web sitenize tutarlı arama trafiği oluşturabilirsiniz.

SEO ile başarı elde edildiğinde görünüm aşağıdaki gibi olur:

SEO çalışması yapıldığında, çalışmalara kısa bir mola verseniz dahi, trafik gelmeye devam edecektir. Sizin tatile çıkmanız, pazarlama ekibinin işten ayrılması kısa vadede SEO çalışmalarını sekteye uğratmayacaktır.

Bu işlem diğer pazarlama kanallarıyla karşılaştırıldığında örnekle anlatılması gerekirse; ücretli pazarlama bir musluk gibidir. Musluğu açınca ve trafik akacaktır. Ancak musluk kapandığında (yani paranız bittiğinde), trafiğiniz kurur.

Aynı durum sosyal medya içinde geçerlidir. Bugünün dünyasında, sosyal medya ödeme oyunudur. Ödeme reddedildiğinde muhtemelen düşüş yaşanacaktır.

Bu nedenle pazarlamacılar SEO’yu uzun vadeli, ölçeklenebilir sonuçlar elde etmek için en iyi kanallardan biri olarak görür.

2. SEO Genellikle Uzun Vadede Daha Ucuzdur

Aşağıdaki fotoğrafta da görüldüğü üzere Ahrefs blogu 120.000’den fazla anahtar kelime için sıralama almış. 120.000’den fazla anahtar kelime içinse yaklaşık 240.000’den fazla ziyaretçi alır.

Ancak bu trafiK PPC üzerinden satın alacak olsaydı; ayda yaklaşık 733.000 $ (veya yılda 8.8 milyon$) ödemeye neden olacaktı.

Ekipte içerik oluşturan sadece 3-4 kişi olduğu ve her birinin de 2 milyon dolarlık maaş almadığı göz önüne alınırsa, SEO’nun uzun vadede daha ucuz olduğunu söylemek mantıklıdır.

SEO’nun Dezavantajları

SEO’nun avantajları olduğu gibi dezavantajları da vardır. Şimdi bunlara göz atalım.

  • SEO zaman alır.
  • SEO benzersiz ve güçlü içerik gerektirir.

1.SEO Zaman Alır

2017 yılında, Ahrefs çalışanları Google’da sıralamanın ne kadar sürdüğünü öğrenmek için bir çalışma gerçekleştirdiler. Rastgele iki milyon sayfa seçtiler ve sıralanan tüm anahtar kelimelerin konumları izlediler.

Sonuç: Sayfaların sadece %5.7’si yayınlandıktan sonraki bir yıl içinde en az bir anahtar kelime için ilk 10’da yer aldı.

Şanslı olan %5.7’nin çoğu bile ilk 10’da yer alabilmek için yaklaşık 2-6 ay bekliyor.v

Görüldüğü gibi SEO zaman alır.

Etki yaratmak için zamanınız azsa, SEO doğru strateji olmayabilir.

2.SEO Benzersiz ve Güçlü İçerik Gerektirir

Lezzetli bir et yemeği hazırlamak istediğinizi düşünün. Kimden öğrenmeyi tercih edersiniz, benden mi yoksa bu konuda iyi olan bir aşçıdan mı? Cevap çok nettir. Aşçıdan.

İnsanlar internette aynıdır. İçerik tüketmek, paylaşmak ve bağlantı kurmak söz konusu olduğunda, konuyu uzmanlarından öğrenmeyi tercih ederler. Bu nedenle, Google aramalarında başarılı olmak için bir uzmana ihtiyacınız olacak.

PPC

Tıklama başına ödeme (PPC), Web siteye yapılan tıklamalar için ödeme yapılan reklam modelidir. Genellikle Google ADS gibi arama motoru reklamcılığıyla ilişkilendirilir.

Bugün, Facebook, Twitter ve Quora gibi çoğu sosyal medya ağı da reklamcılığı birincil iş modeli olarak benimsemiştir.

Reklam Vermenin Avantajları

PCC’nin bazı avantajları vardır. Bunlar;

  • PPC hızlıdır.
  • Ayrıntılı hedeflemeye izin verir.
  • Hızlı denemeye izin verir.

PPC Hızlıdır

SEO çalışmalarının sonuçlarını görebilmek için günler, haftalar hatta aylar süren bekleme süresi olabilir. PPC için bu süre daha hızlıdır.

Ayrıntılı Hedeflemeye İzin Verir

PPC ile farklı veri türleriyle (demografik, coğrafya vb.) hedeflemeler yapabilirsiniz.

Yukarıda gördüğünüz gibi internet sitenizi ziyaret edecek kişileri kendiniz belirleyebilir, ödemelerinizi buna göre belirleyebilirsiniz.

PPC Hızlı Denemeye İzin Verir

Reklamın doğası hızlı geri bildirimdir. Neyin işe yarayıp neyin işe yaramadığını anlamak için bir kampanya oluşturabilir, A/B testleri yapabilir ve sonuçları izleyebilme imkanı tanıyabilir.

Nispeten, SEO daha yavaştır ve bu nedenle başarı ve başarısızlığı herhangi bir bireysel değişiklik veya taktiğe bağlamak zor olabilir.

Reklam Vermenin Dezavantajları

PPC tümüyle de dört dörtlük değildir. Bazı olumsuzlukları vardır.

  • PPC aşırı derecede pahalı olabilir.
  • Reklamlar tazeliğini kaybedebilir.
  • Para kazanmak için paraya ihtiyacınız olacak.

1.PPC Çok Pahalı Olabilir

Sigorta gibi rekabetçi bir sektördeyseniz tıklama başına maliyet pahalıya mal olabilir.

Örneğin, “araba sigortası “anahtar kelimesine teklif verilirse, tıklama başına ortalama 40$’ a mal olur.”

2.Reklamlar Tazeliğini Kaybedebilir

PPC’nin ölçeklendirilmesi kolay olsa da, reklamlar tazeliğini koruyamayabilir.

Andrew Chen’in söylediği söz buna açıklık getirebilir;

“Kampanyalarınız ne kadar uzun sürerse, o kadar az etkili olurlar – insanlar reklamlarınızı çok sık görmeye başlar. Mesajlaşma artık sıkmaya başlar. Yenilik yapılması gerekir.”

Reklam körlüğü diye bir gerçek vardır. Verilen reklamların uzun vadede fayda sağlaması için sürekli olarak yeni içerik oluşturmalı, yeni resimler eklemeli, mevcut reklamları güncellemelisiniz.

3.Para Kazanmak için Paraya İhtiyacınız Olacak

PPC ile kampanya başlatmak için paraya ihtiyacınız olacak. Ayrıca, kampanyaların nasıl optimize edileceğini öğrenene kadar geçen sürede para kayıplarının yaşanması kaçınılmaz bir gerçektir.

Bir reklam kampanyasını optimize etmenin ne kadar süreceği konusunda gerçekçi olmak gerekir. Çok az miktarda pazarlama bütçesine sahipseniz reklamlara start verildiğinde, karlı reklamlar yayınlamaya başlamak maliyetli olabilir.

SEO Çalışması mı Reklam Vermek mi?

Aslında cevap birbirine bağlıdır olur.

İkisi de diğerinden daha iyi ya da daha kötü değildir. Her ikisi de çok iyi trafik kaynaklarıdır. Bununla birlikte, bir kanalın daha mantıklı olabileceği bazı durumlar vardır. Bunlardan birkaçı şu şekilde:

1.Yenilikçi Bir Ürün Vardır

Organik trafik elde etmek için, insanların her zaman aradığı konuları hedefleme yapmak gerekir. Ancak, yenilikçi bir ürünle yıkıcı bir şirket kurulduğunda, kimsenin onu aramaması olasılıklar arasındadır.

Henry Ford’un ünlü esprisine geri dönüş yapıldığında; “Geçmişte insanlara ne istedikleri sorulsaydı, muhtemelen atların daha hızlı koşması hakkında konuşurlardı. Google o zamanlar var olsaydı, insanlar “atımın daha hızlı koşmasını nasıl sağlarım diye aratıyor olurlardı.”

Uber 2009 yılında var oldu. 2009 öncesinde hiç kimse “ride hailing” kelimesini aramazdı.

Bu senaryoda, ürün veya hizmet için farkındalık oluşturmak için sosyal medya PPC’ini kullanmak daha iyi olacaktır

2.Lansman için Hazırlanıldığında Reklam Verin

Eğer bir lansmana ya da etkinliğe hazırlanıyorsanız SEO stratejisi doğru olmayacak.

SEO zaman alan bir iştir. İstediğiniz kelimeler sıralama almadan önce etkinliğin bitmiş olması ihtimaller arasındadır. Bu durumda, PPC veya ınfluencer marketing gibi diğer kanalları kullanmak daha doğru olacak.

3.Ticari İçeriği Tanıtmaya Çalışıyorsunuz

Genel olarak insanlar açılış sayfaları gibi ticari içeriğe bağlanmak istemezler. Organik aramada sıralama elde ederek, aracı yöntem gibi stratejileri kullanmayı düşünmek gereklidir. Sürecin nasıl çalıştığına dair bir animasyon ise;

Hızlı bir sonuca ihtiyacınız varsa, trafiği doğrudan bir açılış sayfasına yönlendirebilmek için reklamları kullanmalısınız.

4.Satmak için mi Site Kuruyorsunuz?

Empire Flippers’a göre, bu bir web sitesinin nasıl değerlendiğinin formülüdür:

Sitenizi iyi paraya satmak istiyorsanız SEO çalışması yapmalısınız.

Alıcılar SEO’YU sever, çünkü kampanyaları sürekli izlemek gibi bir iş yoğunluğu yoktur. İstenilen bütün anahtar kelimeler için Google’da sıralama elde ettikten sonra, PPC’ye kıyasla yönetmek genellikle daha az iş gerektirir. Bunun bir nedeni SEO’nun kısır döngüden oluşmasıdır.

Google’da ilk sayfada ya da ilk sırada yer almak, zamanla daha fazla insanın doğal olarak sizinle bağlantı kurduğu anlamına gelir. Ve bağlantılar sıralamalarla ilişkili olduğundan sabit kalır.

PPC ile reklam körlüğü ve ölçek efektleri mevcuttur. Kampanyalar sürekli olarak yönetilmek ve yenilenmek ister. Reklamlar iyi yönetildiği ve yenilendiğinde sıkıcı olmazlar. Reklam çalışması durdurulursa, potansiyel trafik bir gecede düşüşe geçer. Reklamverenler için bu iyi bir şey değil. Bu nedenle, web sitesinden yüksek oranda trafik almak, yüksek miktarda kazanç elde etmek, tıklama almak için SEO çalışması yapılması gerek.

Neler Yapabilirsiniz?

Potansiyel trafik kanalları için beyin fırtınası yapılmalıdır. Hedef müşterileriniz kim ve onlar nerede bulunabilir? Örneğin; internetten mücevher satıldığında Pinterest reklamları uygun bir kanal olabilir.

Reklam fikrinin iyi olup olmadığını belirlemek için küçük ve ucuz testler oluşturun. Bütçenin önemli bölümünü pazarlama kanalına yatırmadan önce, yatırım getirisi sağladığından emin olmak gerekir. Örneğin; satışları gerçekten yönlendirip yönlendirmediğini test etmek için Pinterest’te küçük bir PPC kampanyası çalıştırması yaptırılabilir.

En iyi kanalı belirleyip, kazançlarınızı 2’ye katlayın. Eşzamanlı reklam testleri yapın. Bu kanallardan biri “doğru reklam” olarak ortaya çıkacaktır. Bu, yatırım yapılması gereken kanaldır.

SEO ve PPC: Bunları Birlikte Kullanma

En iyi şirketler hem SEO hem de PPC’yi kullanırlar çünkü birbirlerine desteklerler. Sonuçta, her iki kanal da karlı ise, neden ikisi de yapılmak istenmesin?

Unutma!

  • Farkındalık oluşturmak için facebook reklamları kullanılmalı.
  • Reklamlarda yeniden hedefleme yapılmalı.
  • Rakiplerin teklif verdiği anahtar kelimeleri takip edilmeli.
Pınar Sağır
Dijital Pazarlama Uzmanı

Diğer İçeriklerime Gözatınen yeniler
Dijital pazarlamaya dair ürettiğim diğer içeriklerime gözatabilirsiniz.

Mail Listeme Katılın

Dijital pazarlamaya dair hazırladığım içerikleri, farkettiğim yenilikleri ve takip ettiğim gelişmeleri mail listem ile paylaşmaya özen gösteriyorum. Sen de mail listeme dahil olarak bu içerikleri anında mail kutuna alabilirsin.

KVKK hakkında bilgilendirme metnine buradan ulaşabilirsiniz.
Buradan mail bülteni aboneliğinizi yönetebilirsiniz.